Czym są panele ankietowe?

Panele ankietowe to systemy i platformy oparte na oprogramowaniu komputerowym i mobilnym prezentującym określone dane. Panele ankietowe zazwyczaj występują w formie urządzeń z dotykowymi ekranami, gdzie udzielenie odpowiedzi polega na dotknięciu odpowiedniej ikony. Panele ankietowe są zazwyczaj wykorzystywane przez indywidualne firmy, firmy badawcze, uczelnie, organizacje publiczne i marketingowe, aby zbierać dane: oceny, opinie, preferencje, decyzje zakupowe itp.

Własna ankieta utworzona na potrzeby badania rynku, wewnętrznych analiz firmy, projektu naukowego lub zwyczajnie oceny obsługi klienta może być realizowana za pomocą jednego z dostępnych paneli. Szerokie spektrum zastosowania paneli ankietowych w procesach badania opinii tworzy je również przydatnym narzędziem marketingowym.

Dlaczego warto korzystać z paneli ankietowych?

Panele ankietowe jako elektroniczny system gromadzenia i analizy danych tworzą alternatywną, skuteczniejszą i tańszą formę badania opinii niż ma się to w przypadku klasycznych ankiet. Głównymi zaletami paneli ankietowych są:

  • Szybki dostęp do danych – oprogramowanie paneli ankietowych na bieżąco gromadzi i przetwarza uzyskane dane. Dostęp do danych odbywa się zdalnie z poziomu konta klienta.
  • Lepsza reprezentatywność – panele opinii posiadają rozbudowany interface, dzięki któremu można odpowiednio precyzować pytania.
  • Skalowalność i komfort – nie musisz się martwić o logistykę oraz konieczność nadzorowania badań. Wystarczy ustawić panel ankietowy w odpowiednim miejscu i zbierać dane.
  • Niskie koszty – panele ankietowe nie generują dużych kosztów względem organizacji prowadzącej ankiety. Wystarczy kupić lub wynająć urządzenie z gotowym zainstalowanym oprogramowaniem
  • Raporty – panele ankietowe automatycznie gromadzą i przetwarzają dane tworząc wiele przydatnych raportów podsumowywujących. Wystarczy kilka kliknięć, aby wygenerować raport.

Określenie celu badania

Na etapie tworzenia ankiety, niezależnie od jej formy, konieczne jest jasne określenie celu badania. Cel badania powinien być zrozumiały i przedstawiony osobom ankietowanym:

  • Po co robię to badanie? – np. ocena satysfakcji klientów, poznanie potrzeb, test hipotezy, chęć poznania nowych pomysłów od swoich klientów, analiza rynku.
  • Do czego posłużą zebrane dane? – informacyjnie dla wewnętrznych potrzeb, wdrożenie zmian operacyjnych, publikacja naukowa, chęć poznania i usunięcia problemów związanych z obsługą klienta, ocena pracownika.
  • Jakich wyników oczekuję? – precyzyjnych wskaźników, jakościowych rekomendacji, ogólnikowych statystyk.
  • Czas ankiety – jak długo oraz w jakiej częstotliwości będzie prowadzona ankieta
  • Grupa docelowa – jaka grupa docelowa pozostaje w zainteresowaniu, kobiety, mężczyźni, określony wiek, zainteresowania, praca itd.

Panele ankietowe – tworzenie pytań

Odpowiednio utworzone pytania w badaniu ankietowym są kluczem do sukcesu i powodzenia całego badania. Warto, aby pytania były krótkie, transparentne i łatwe do zrozumienia.

  • Zamknięte jednokrotnego wyboru – łatwe do analizowania (“tak/nie”; “dziennikarz/pielęgniarka/inżynier”; kobieta/mężczyzna).
  • Zamknięte wielokrotnego wyboru – gotowe odpowiedzi konieczne do wyboru przez osobę ankietowaną, lecz z możliwością wyboru kilku odpowiedzi np. (“Łatwość użycia”, “Estetyka”, “Cena”).
  • Skale (likert, oceniane 1–5, 1–7) – ocena satysfakcji, zadowolenie, zgody, ważności na podstawie przydzielonych punktów.
  • Pytania matrycowe – ocena kilku aspektów na tej samej skali dotyczących tych samych pytań, lecz inaczej zadanych
  • Pytania otwarte – osoba ankietowana podaje własne odpowiedzi bez określenia żadnego klucza prawidłowa lub nieprawidłowa.
  • Pytania demograficzne – wiek, wykształcenie, płeć, miejsce zamieszkania, rodzaj wykonywanej pracy itp.
  • Brak sugestii – pytania jasne i transparentne w odbiorze, unikać sugestii („Jak bardzo jesteś zadowolony…” zamiast „Czy jesteś zadowolony…”).
  • Długość – celuj w 3–10 minut. Czas powyżej 10 minut to ryzyko porzucenia wypełniania ankiety przez osobę ankietowaną.

Analiza danych i raportowanie

Rozbudowane raportowanie i wnikliwa analiza danych pozwolą na pełne wykorzystanie badania ankietowego. Już na tworzeniu pytań należy opracować rodzaj i rozmiar raportu, zawierając w nim wszelkie zmienne, nie tylko jak odpowiedziała ankietowana osoba, ale również wyciągać maksimum informacji z ankiety. W jakim była wieku, jakiej płci, jaką grupę zawodową reprezentowała itd.

  • Wstępna analiza – określenie ogólnych wyników całej ankiety, liczba odpowiedzi, wskaźnik ukończenia ankiety, ilość pytań, ilość ankietowanych osób
  • Analiza statystyczna – wskazanie zadawanych pytań oraz przedstawienie wyników ankiety w kontekście procentowo udzielonych odpowiedzi.
  • Analiza jakościowa – przedstawienie wyników odpowiedzi dla każdego z pytań z rozłożeniem na wszelkie zmienne zaistniałe w ankiecie tj. np. wiek, płeć itd.

Koszt badania ankietowego

Badanie ankietowe poza korzyściami jakie niesie dla firmy jest dla niej również kosztem. Koszt pracy ludzi, używanego sprzętu oraz prowizja firm badawczych może być niekiedy barierą trudna do przejścia. W efekcie przedsiębiorca zdecyduje się wydać pieniądze na rzeczy pozornie bardziej ważne niż na np. badanie satysfakcji klienta – co jest błędem.

  • Tradycyjne badanie ankietowe przy pomocy ankieterów zadających pytania na podstawie określonego klucza wacha się w granicy 1500-2500zł netto. W cenie mamy zazwyczaj prosty raport końcowy i uproszczone opracowanie wyników ankiety. Czas w jakim było prowadzone badanie ankietowe to zazwyczaj 8 godzin – standardowy wymiar czasu pracy ankietera.
  • Panele ankietowe, to alternatywna dla tradycyjnych form ankiet. Polega na umieszczeniu w miejscu, gdzie chcemy przeprowadzić ankietę terminala z dotykowym ekranem i wyświetlanie określonych pytań dla przechodzących osób. Zebrane dane analizowane są w czasie rzeczywistym przez zdalne oprogramowania tworzące rozbudowane raporty z uzyskanych wyników. Koszt wynajmu panelu ankietowego wacha się od 35zł do 105zł netto miesięcznie. Sprawdź cennik.

Panele ankietowe RECOM

Panele ankietowe Recom to urządzenia wyposażone w dotykowy ekran 10 cali, na którym wyświetlane są zestawy pytań dla osób ankietowanych. Panel ankietowy należy umieścić w miejscu publicznym, tam, gdzie chcemy dokonać badania ankietowego, np. recepcja, hol budynku, korytarz, wejście.

Zarzadzanie panelami ankietowymi Recom odbywa się w sposób zdalny bez konieczności obecności przy nich. Administrator systemu / klient może z dowolnego miejsca na świecie ustawić własną ankietę, zakończyć ją, zmienić lub wpisać nową.

Tworzenie raportów oraz sprawdzanie wyników odbywają się bezpośrednio poprzez zdalne konto klienta. Wystarczy dowolny komputer oraz dostęp do Internetu. Recom system na podstawie zebranych danych może wygenerować wiele różnych raportów począwszy na ogólnych raportach poglądowych, skończywszy na rozbudowanych statystykach.

Panele ankietowe Recom – jak utworzyć ankietę?

Przy pomocy systemu Recom możliwe jest tworzenie ankiet z alternatywnymi odpowiedziami oraz miejscem na wpisanie przez osobę badaną własnego tekstu. Panele ankietowe Recom to świetny sposób badania opinii, aby utworzyć ankietę należy zalogować się na swoje konto klienta, a następnie wybrać zakładkę personalizacja – pytania.

Kolejno należy utworzyć nazwę ankiety i wpisać własne zestawy pytań oraz wybrać na którym panelu badania opinii ma się wyświetlać ankieta. Proces tworzenia ankiety jest bardzo prosty, a generowane raporty przejrzyste i łatwe do prezentacji.

Podsumowanie

Badanie opinii przy zastosowaniu paneli ankietowych to alternatywna, tańsza i bardziej skuteczna forma niż tradycyjne formy ankiet z udziałem ankieterów. Prawidłowo przeprowadzona ankieta i przemyślana forma raportu może, nie tylko posłużyć przy badania opinii, ale również przy ocenie pracownika.

Tworząc własne badanie ankietowe należy jednak pamiętać, że kluczem do jego powodzenia są odpowiednio sprecyzowane pytania oraz konsekwencja w analizie otrzymanych danych.

PRZYDATNE LINKI: